
OM MEG
Emma M. E. Vaagland, Malerikonservator, NKF-N
Jeg har mastergrad i malerikonservering fra Universitet i Oslo med bachelor innenfor kulturarv og bevaringskunnskap. Fra før har jeg også bachelorgrad i kunsthistorie fra Queens University i Canada. I 2014 var jeg praktikant ved Norsk Institutt for Kulturminneforsking (NIKU) i Oslo og jobbet blant annet med rensing av 1900-talls veggdekor og takdekor fra 1800-tallet, samt sotrensing av murmaleri på Jødisk museum i Oslo. Jeg har også vært ansatt som magasintekniker ved Nasjonalmuseet 2015-2016. Jeg jobbet for DHL Global Forwarding (Norway) AS - Fine Art (ledende i Norge innom kunsttransport) mellom 2011 – 2019 som konservator og rådgiver. Jeg har erfaring fra museer, kommuner og det private.
Typer av oppdrag jeg tar på meg:
-
Reparering og vedlikehold av malerier på tre, lerret og metall
-
Ny innramming og rammereparasjon
-
Tilstandsvurdering av alle typer kunst- og museumsgjenstander
-
Registrararbeid / samlingsforvaltningsoppgaver
-
Databasejobbing (Primus, TMS, Museumsplus...etc)
-
Måling/registrering/analysering av klima i museumsomgivelser
-
Skadedyrkontroll
-
Pakking, håndtering og transportering av alle typer kunstgjenstander
-
Kasseproduksjon av kunst for transport
-
Installasjon av kunstgjenstander
-
Fotografering som dokumentasjon av kunstgjenstander
-
Rådgivning innen kunst og kulturarv
Som NKF-N godkjent konservator har jeg en dyp respekt for både kunstnerens visjon og de historiske verdiene som kunstverkene representerer. Jeg er en sterk forkjemper for preventiv konservering, ettersom jeg mener at langsiktig bevaring ikke kun avgjøres av konserveringsbehandlinger alene. For å redusere nedbrytning og forhindre skader er også kunstgjenstandens omgivelser av stor betydning. Jeg har omfattende kunnskap om hvilke klimatiske forhold som er best egnet for ulike materialer, og hvilke enkle, preventive tiltak som kan forbedre kunstverkets omgivelser.
Min tilnærming er å se på hvert kunstverk som et unikt stykke kulturarv, og min største motivasjon er å bidra til å bevare kunstens sjel for fremtidige generasjoner. Dette innebærer både teknisk ekspertise og en dyp respekt for kunstens historie, estetikk og kulturelle betydning.
Jeg kommer selv fra en kunstnerisk familie, og denne bakgrunnen har gitt meg en dyp forståelse for og respekt for kunstens betydning i vårt liv og vår kultur. Denne forbindelsen til kunsten har vært en drivkraft i min karriere som konservator, hvor jeg jobber for å bevare og videreformidle kunstens unike verdier